PROJEKTY V RÁMCI PODPORY KREATIVNÍHO UČENÍ

Projekty jsou realizovány za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury. 

EU
Národní plán obnovy

Posílení kompetencí lektorů kreativního učení s Eko artefiletikou

Název projektu: Eko Artefiletika: Síťování a metodická podpora lektorů kreativního učení. 

Registrační číslo projektu: 412000119
Výzva č. 412 na školní rok 2024:
Podpora projektů kreativního učení III v rámci Národního plánu obnovy – iniciativa Status umělce a umělkyně komponenty, 4.5 Rozvoj kulturního a kreativního sektoru (dále jen „KKS“)

Projekt „Eko Artefiletika: Síťování a metodická podpora lektorů kreativního učení“ přináší podporu lektorům Eko artefiletiky v oblasti kreativního vzdělávání a environmentální výchovy. Jeho hlavním cílem je podpořit rozvoj lektorských kompetencí v Eko artefiletice, což je inovativní metoda kombinující artefiletiku a ekopsychologické principy. V období od září do prosince 2024 se zaměříme na zlepšení dovedností 20 lektorů, kteří se věnují této metodě. Tento projekt se soustředí na poskytování komplexní metodické podpory a supervize, která pomůže lektorům zdokonalit jejich pedagogické schopnosti a odborně aplikovat Eko artefiletický přístup ve své praxi.

Síťování a metodická podpora lektorů kreativního učení
Čeho se snažíme dosáhnout?

Rozvoj lektorských kompetencí je středobodem našeho projektu. Cílem je obohatit 20 lektorů o nové znalosti a dovednosti v Eko artefiletice, což jim umožní lépe integrovat metodiku oboru do svých kreativních programů. Tímto způsobem chceme podpořit jejich profesní růst a zefektivnit jejich pedagogickou práci. Tento rozvoj je nezbytný pro efektivní aplikaci Eko artefiletických metod v každodenním vzdělávání a pro zajištění, že lektoři budou moci nabídnout kvalitní a inovativní výuku svým žákům a studentům.

Metodická podpora je klíčovým prvkem projektu. Během 75 hodin interaktivních workshopů budou lektoři mít příležitost prohloubit své odborné znalosti a praktické dovednosti. Workshopy se zaměří na aplikaci eko artefiletických principů, tvorbu nových vzdělávacích programů a sdílení osvědčených postupů. Tento přístup zajišťuje, že lektoři nebudou pouze získávat teoretické poznatky, ale i praktické nástroje, které mohou okamžitě implementovat do své výuky.

Implementace inovativní metodiky do praxe je dalším klíčovým cílem. Chceme podpořit širší využívání eko artefiletického přístupu, který spojuje umělecké a ekologické prvky. Tento přístup má potenciál modernizovat vzdělávací metody a integrovat ekopsychologické a umělecké aspekty do formálního vzdělávání, což přispívá k rozvoji nových pedagogických standardů a podporuje udržitelný přístup v kreativním učení.

Přínos metodické podpory a supervize: Jak z projektu těží lektoři?

Metodická podpora v rámci projektu představuje 75 hodin interaktivních workshopů, které budou lektorům poskytovat praktické nástroje a techniky pro efektivní aplikaci eko artefiletických metod. Tyto workshopy jsou navrženy tak, aby lektory nejen seznámili s teoretickými koncepty, ale také je vybavily praktickými dovednostmi pro tvorbu a realizaci kreativních programů. Tímto způsobem podporujeme jejich odborný růst a zajišťujeme, že budou schopni implementovat inovativní přístupy do svých vyučovacích metod.

Supervize je další klíčovou součástí projektu, která zahrnuje individuální a skupinové supervize. Tato fáze projektu poskytne lektorům cennou zpětnou vazbu a podporu při reflexi jejich pedagogické praxe. Supervize umožní lektorům sdílet své zkušenosti, diskutovat o výzvách a úspěších a získat odborné rady, které pomohou zlepšit jejich výukové metody. Tento proces nejen posiluje jejich profesionální dovednosti, ale také přispívá k budování silné profesní komunity, což je nezbytné pro dlouhodobý úspěch v oblasti kreativního učení.
 
Personální zajištění projektu
Metodik: Bc. et BcA. Adam Kyprý. Metodik a lektor Eko Artefiletiky s rozsáhlou praxí v LMŠ, koterapeut a lektor v rámci Eko Art Therapy Institutu. Absolvent Pražské VŠ psychosociálních studií, pětiletého psychodynamického výcviku, Art psychoterapeutické a artefiletické školy, mnoha odborných kurzů kreativních technik pro oblast soc. služeb a školství etc.
 
Supervizorka: Mgr. Jana Merhautova, více než 25 let praxe v oboru. Art psychoterapeutka, supervizorka, místopředsedkyně výboru České arteterapeutické asociace. Ředitelka Eko Art Therapy Institutu z.s., lektorka kurzů a výcviků (viz činnost a charakter žadatele). Vzdělání:  FHS UK v oboru Supervize (Mgr.), sociální práce (Bc.), psychodynamický a hlubinně orientovaný výcvik v psychoterapii se speciálním zaměřením na využití arteterapie (SUR, ČAA). Studium Akamai University Project Nature Connect, Institute of Global Education The Applied Eco-Arts Therapy USA – PhD.
 
Garant: Doc. PaedDr. Jan Slavík CSc. vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, učitelství pro 5. – 9. ročník ZŠ a specializuje se na oborově orientovanou didaktiku, teorii výtvarné výchovy a expresivní terapii v rámci své pedagogické a badatelské činnosti. Jeho pracovištěm je katedra výtvarné výchovy a kultury Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni.