PROJEKTY V RÁMCI PODPORY KREATIVNÍHO UČENÍ

Projekty jsou realizovány za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury. 

EU
Národní plán obnovy

Propojení kreativního učení a environmentální výchovy v artefiletickém procesu

Název projektu: Propojení kreativního učení a environmentální výchovy v artefiletickém procesu 

Registrační číslo projektu: 0412000103
Výzva č. 412 na školní rok 2024:
Podpora projektů kreativního učení III v rámci Národního plánu obnovy – iniciativa Status umělce a umělkyně komponenty, 4.5 Rozvoj kulturního a kreativního sektoru (dále jen „KKS“)

Rozvíjíme dětskou kreativitu, klíčové kompetence a lásku k přírodě: Nový projekt, který obohatí předškolní vzdělávání.
Představujeme nový projekt, který přináší inovativní impuls pro předškolní vzdělávání – „Propojení kreativního učení a environmentální výchovy v artefiletickém procesu“. Tento projekt se zaměřuje na děti ve věku 3-7 let a rozšiřuje úspěšný předchozí projekt „Kreativní učení II“ o nové prvky zaměřené na environmentální výchovu a udržitelnost.

Propojení kreativního učení a environmentální výchovy v artefiletickém procesu
Co je na projektu zajímavé?

Projekt využívá inovativní metodiku eko artefiletiky, která kombinuje esteticko-výchovné přístupy (jako je výtvarná, dramatická, hudební či pohybová výchova) s prvky aplikované ekopsychologie. Každý projektový blok je navržen tak, aby u dětí podporoval umělecké dovednosti, rozvíjel osobnost kreativní formou a zapojil jejich cit pro přírodu a etiku. Využívá postupy projektové a integrované tematické výuky, spolu s badatelskými prvky a přírodní pedagogikou.

Jak projekt funguje?
Děti se během 240 hodin kreativních aktivit zapojují do tvůrčích činností přímo v přírodě. Tyto zážitkové aktivity jim pomáhají rozvíjet nejen umělecké schopnosti, ale také základní environmentální znalosti. Děti se učí, jak může být umění spojeno s péčí o životní prostředí, což posiluje jejich vztah k umění, přírodě i sobě samým.

Proč je tento projekt důležitý?
Projekt umožňuje začlenění environmentální výchovy do předškolního vzdělávání. Práce s přírodou a uměleckými aktivitami pomáhá vytvářet pevné základy pro komunikaci, spolupráci a osobnostní rozvoj dětí.

Kde a jak se projekt realizuje?
Projekt je realizován ve spolupráci s oslovenými mateřskými školami a dětskými kluby po celé České republice. Díky této široké síti spolupracujících institucí máme možnost obohatit vzdělávací zkušenosti mnoha dětí.

Metodická podpora a Supervize: Záruka kvality a profesního růstu
Aby byly projektové aktivity pro děti co nejkvalitnější a nejbezpečnější, je zásadní zajistit metodickou podporu a pravidelnou supervizi pro všechny zapojené lektory. Metodická podpora zahrnuje nejen přípravu vzdělávacího programu, ale také průběžné konzultace s metodikem, které lektorům umožňují efektivně pracovat s dětmi a přizpůsobit výuku jejich individuálním i skupinovým potřebám.
Supervize slouží jako důležitý nástroj pro zpětnou vazbu a reflexi, což pomáhá lektorům kontinuálně růst ve své profesi. V rámci projektu bude poskytnuto 35 hodin metodické podpory a 22 hodin supervize. 
Tyto služby významně přispějí k odbornému rozvoji lektorů a zajistí, že každá aktivita bude realizována na odborné úrovni.
Personální zajištění projektu
Metodik: Bc. et BcA. Adam Kyprý. Metodik a lektor Eko Artefiletiky s rozsáhlou praxí v LMŠ, koterapeut a lektor v rámci Eko Art Therapy Institutu. Absolvent Pražské VŠ psychosociálních studií, pětiletého psychodynamického výcviku, Art psychoterapeutické a artefiletické školy, mnoha odborných kurzů kreativních technik pro oblast soc. služeb a školství etc.
Supervizorka: Mgr. Jana Merhautová, více než 25 let praxe v oboru. Art psychoterapeutka, supervizorka, místopředsedkyně výboru České arteterapeutické asociace. Ředitelka Eko Art Therapy Institutu z.s., lektorka kurzů a výcviků (viz činnost a charakter žadatele). Vzdělání:  FHS UK v oboru Supervize (Mgr.), sociální práce (Bc.), psychodynamický a hlubinně orientovaný výcvik v psychoterapii se speciálním zaměřením na využití arteterapie (SUR, ČAA). Studium Akamai University Project Nature Connect, Institute of Global Education The Applied Eco-Arts Therapy USA – PhD.
Garant: Doc. PaedDr. Jan Slavík CSc. vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, učitelství pro 5. – 9. ročník ZŠ a specializuje se na oborově orientovanou didaktiku, teorii výtvarné výchovy a expresivní terapii v rámci své pedagogické a badatelské činnosti. Jeho pracovištěm je katedra výtvarné výchovy a kultury Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni.
Lektoři (frekventanti odborného výcviku pod metodickým vedením a supervizí):
•⁠  ⁠Petra Škodová
•⁠  ⁠⁠Renáta Náhluková
•⁠  ⁠⁠Tomáš Moravec
•⁠  ⁠⁠Eliška Špálová
•⁠  ⁠⁠Míša Švejdová
•⁠  ⁠⁠Berenika Bilíková
•⁠  Jan Pražan
•⁠  ⁠⁠Petr Špánek 
•⁠  ⁠⁠Pavel Kotál