EKO ARTETERAPEUTICKÉ A EKO ARTEFILETICKÉ PROGRAMY
SUPERVIZORKA PROGRAMU: Mgr. Jana Merhautová
SUPERVIZORKA PROJEKTU: PhDr. Kristýna Titěrová
Cílem projektu je psychická podpora pro ukrajinské rodiny, kteří čelí traumatickým událostem v souvislosti s válečným konfliktem, usnadnění adaptačního a integračního procesu v novém prostředía propojení s českou komunitou. Projekt současně přichází i s podporou pomáhajícím profesionálům a dobrovolníkům formou supervize a psychohygieny. Současně nabízí seznamovací akreditovaný kurz MŠMT, zaměřený na úvod do zážitkové psychorelaxační tvorby v přírodě Eko Artefiletiky.
Tým lektorů vytvořený pro práci s cílovou skupinou tvoří 12 eko artefiletiček, eko arteterapeutek a eko arteterapeutů, pod pravidelnou supervizí. Členové týmu jsou absolventi akreditovaného výcviku MŠMT v rozsahu nejméně 360 hodin i praktikující studenti navazujícího 650hodinového výcviku Arteterapie-Eko Arteterapie. Mají bohaté zkušenosti s různými cílovými skupinami relevantními pro projekt (např. dlouholetá práce s předškolními dětmi ve formálním i neformálním vzdělávání, zkušenosti s dětmi mladšího i staršího školního věku, včetně náctiletých, zkušenosti se supervizním působením, vzděláváním a podporou dospělých atd.) Metodickou a supervizní podporu zajišťuje odborná garantka, Mgr. Jana Merhautová, ředitelka Eko Art Therapy Institutu z.s., místopředsedkyně výboru České arteterapeutické asociace.
1
První oblast, která je zároveň převážnou částí projektu, se týká podpory psychiky skrze psychorelaxační arte techniky v přírodě a zúčastní se jí ukrajinské a české maminky s dětmi. Eko Arte programy jsou koncipovány tak, aby tvorbou a pobytem v přírodě vhodnými technikami podpořily uvolnění, zklidnění, vzájemné sdílení, relaxaci i tvořivost.
2
Druhá oblast je zaměřená na supervizi a psychohygienu odborníků v pomáhajících profesích, psychologů, pedagogických pracovníků, lektorů adaptačních skupin a dobrovolníků. Cyklus pravidelných supervizních setkání se uskuteční převážně v přírodě s využitím projektivních výtvarných technik. Supervize poskytuje profesionálům prostor pro uvolnění napětí z náročných pracovních situací, spojených s válečnými i uprchlickými tématy, umožňuje vzájemnou podporu i zpětnou vazbu, přináší nadhled i příležitost zachovat si zdravý odstup. Vybrané psychorelaxační techniky jsou zaměřené na péči o duševní hygienu a prevenci syndromu vyhoření. Pomáhají s motivací i profesionálně nastavenými hranicemi. V péči o pomáhající profese přicházíme také s jednorázovými psychorelaxačními programy v přírodě, které mohou sloužit jako krizová podpora nebo motivace pro dlouhodobější programy.
3
Třetí oblastí je akreditované vzdělávání pro pedagogy a lektory, prostřednictvím týdenního vzdělávacího programu s názvem Úvod do Artefiletiky – Eko Artefiletiky v rozsahu 40 vyučovacích hodin. Cílem programu je sebezkušenostní úvod do metody, seznámení s jejím principy, výhodami i riziky. Kurz bude probíhat převážně v přírodě a umožní zažít benefity při kontaktu s ní. Teoretický rámec výrazně propojený s praktickou zkušeností pomůžou ukázat komplexnost metody při práci s dětským kolektivem, její psychorelaxační potenciál i neinvazivní tvořivé techniky, podporující autenticitu a originalitu jednotlivce. Významnou součástí metody je i reflektivní dialog, který pomáhá rozvíjet vzájemnou respektující komunikaci a interakci, zdravé mezilidské vztahy i etické vnímání přírody. Kurz může být případnou motivací pro absolvování dvouletého akreditovaného programu.